I M NOT A POET

De basis van het werk van Jo De Smedt is de tekenkunst met een grafisch karakter, toegepast op technieken zoals tekenen, schilderen, video, grafiek, e.a.

De Smedt vertrekt vaak van een sociaal bewustzijn met een satirische donkere ondertoon.

Ironie en sarcasme zijn nooit ver weg. Deze vind je al terug in het gebruik van zijn titels zoals : KUCH (een serieus zieke mens) , De Polonaise (eindelijk groepsdruk) , I M NOT A POET , Jusqu'ici tout va bien! , LUL (klassiek naakt) , grindcore schlager festival , Mickey Mouse vingerverf , CHANSONS DER TROUBADOURS (de kladversie) , ...

Zowel in Villa De Olmen als in De Gasthuiskapel toont hij zijn typisch HARDCORE werk.

In Villa De Olmen gaat hij een subtiele dialoog aan met de bestaande ruimte. Zo is het interieur terug in zijn oorspronkelijke staat gebracht, gaande van meubilair, decoratiestukken tot familiefoto's. De ingrepen zijn gedaan met respect voor dit historisch gebouw. Bestaande spijkers in de muur hergebruikt, een eettafel wordt sculptuur/installatie, een houten fruitkrat wordt stockage,...

In De Gasthuiskapel toont Jo De Smedt een recente reeks kleine etsen (10 x 15 cm) in combinatie met een reeks grote tekeningen (84 x 114 cm) gemaakt tussen 2010-2012.

De etsen zijn gemaakt met zeer sterk salpeterzuur. Een snel en gevaarlijk proces. De moeilijkheid bestaat erin om het zuur onder controle te houden. Soms neemt het de overhand en wordt de tekening volledig weggevreten. De aciditeit bepaalt mee de sfeer van elk werk. Vaak met een bijtende humor

Comments