Jorden Boulet 'Alors on Dance 2.0: Yardenit'.

Jorden Boulet toont tijdens deze tentoonstelling een nieuwe installatie ‘Alors on Danse 2.0: Yardenit’. Deze installatie sluit aan op de vorige installatie ‘Alors on Danse’. Deze installatie was tentoongesteld in de Herkenrode kazerne op EXIT ’15 en heeft de Wanatoeprijs 2015 gewonnen. Jorden Boulet toont een grote wand die hij centraal plaatst in de tentoonstellingsruimte. De zijde van de wand die als eerste in het oog van de toeschouwer springt getuigt van een idyllisch karakter. Een paradijslijk landschap wordt getoond met verschillende attributen zoals kleurrijke schilderijen, een aangelegd strand, opblaaspoppen, kitscherige objecten,… De installatie straalt een rooskleurige en geseksualiseerde sfeer uit. Deze idyllische sfeer draagt echter een bijkomende negatieve connotatie. Het (schijn)ideaalbeeld is een clash van symboliek en een samenkomst van diverse culturen die de hedendaagse spektakel-samenleving een morele spiegel voorhoudt. De andere zijde van de wand oogt minder ideaal en toont een blik achter de schermen. Jorden Boulet wil aantonen dat het ideaalbeeld, een schijnwerkelijkheid is. De fake façade lijkt onderdeel te zijn van het heersende kapitalisme. Het spektakel speelt zich af op een podium met de mens als passieve toeschouwer. Jorden Boulet wil met zijn nieuwe installatie het lelijke kantje tonen van het westerse kapitalisme. Jorden Boulet treedt tijdens deze tentoonstelling out of his box. Hij haalt zijn inspiratie uit een promofilmpje, getiteld: ‘Yardenit’. Yardenit is een unieke doopplaats voor christelijke pelgrims, gelegen te Israël aan de oever van de Jordaan tussen de prachtige fauna en flora. Het is een ideale plek voor bezinning en is voor veel pelgrims een kruispunt op weg naar andere religieuze plaatsen in het heilige land. Deze plek is een pelgrimsoord net zoals de gasthuiskapel, die in de 12-13e eeuw functioneerde als rust- of overnachtingsplaats voor pelgrims en hospitaalridders. Jorden Boulet wil de religieuze context van de site betrekken in zijn installatie. Daarnaast verwijst de nieuwe installatie ook naar de hedendaagse context van het land Israël. Het heilige land met religieuze diversiteit mondt uit in een apartheidsproblematiek. Jorden Boulet benadert de religieuze videoclip als een commercieel ironisch beladen promotiefilmpje dat entertainment afdwingt. Hij vernoemt zijn installatie naar de titel van de videoclip en plaatst vervolgens de soundscape van deze film bij de installatie. De banaliteit en de kitsch van het hedendaags kopieergedrag reflecteert het gebrek aan culture persoonlijkheid in de verwesterde maatschappij. Jorden Boulet vult een kinderzwembad met ‘heilig water’ en creëert een ontmoetingsplek waar iedereen die wil zich kan laten onderdompelen in het heilige water der kunst. Er is ook een multiple beschikbaar die geïntegreerd wordt aan de installatie. Jorden Boulet wil kunst sensibiliseren voor het gewone publiek. Het publiek kan zelf deel uitmaken van de bedevaart-installatie ‘Yardenit’. Tekst: ANNOUK BREBELS